U 2018. godini Sokobanja je ostvarila rekordan turistički rast. Ove godine je podeljeno 100.000 vaučera a više od 25.000 je realizovano upravo u Sokobanji. Svi prihodi se strogo namenski koriste i to za rad turističko informativnih centara, promociju turističke destinacije, finansiranje turističke signalizacije, odnosno za sve ono što omogućava komforniji boravak gostiju i bolju promociju turističke ponude, poručio je u intervjuu za nedeljnik „Timočke“ Ljubinko Milenković, direktor Turističke organizacije Sokobanja.
Sokobanja je ove godine zabeležila veliki turistički rast. Recite nam nešto više o tome?
– U 2018. godini Sokobanja je ostvarila rekordan turistički rast, ne samo kad je u pitanju naša lokalna statistika, već i najviši u Republici Srbiji. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku za prvih sedam meseci ostvareno je 74 odsto u broju dolazaka i 78 posto u broju ostvarenih noćenja. Ono što je interesantno je da je bilo četiri puta više turista nego u istom periodu prošle godine. Turistička organizacija Sokobanja paralelno sa Republičkim zavodom za statistiku prati promene u turističkom prometu. Prema našim procenama, realan skok je između 25 i 30 odsto. To se može obrazložiti povećanim brojem kategorisanih ležajeva u odnosu na prethodnu i ranije godine. Tome je doprinela i akcija Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija a odnosi se na podelu vaučera za subvencionisano korišćenje usluge smeštaja. Vlasnici privatnih kuća, vila, apartmana, soba za izdavanje, koji žele da se nađu na listi Ministarstva, moraju prethodno da se kategorišu i kao dokaz podnesu rešenje o kategorizaciji objekata za smeštaj koje je izdato od lokalne administracije, odnosno lokalne Opštinske ili Gradske uprave iz mesta u kom se nalazi smeštaj. Ovu akciju smo dobro ispromovisali, održali edukativne radionice i pravovremeno informisali javnost u Sokobanji i u odnosu na to, Sokobanja je, takođe, apsolutni lider.
Koliko je vaučera realizovano u Sokobanji?
– Ove godine je podeljeno 100.000 vaučera a više od 25.000 je realizovano u Sokobanji. Turistička sezona startuje već sredinom aprila, a završava se krajem oktobra. Bitno je istaći da je 2017. godina bila rekordna u Sokobanji po turističkom prometu, a 2018. je nadmašila taj rekord. Promociju radimo organizovano i profesionalno i to udruženo Turistička organizacija Sokobanje u saradnji sa ovdašnjom turističkom privredom i uz veliku podršku Turističke organizacije Srbije. Nastupamo i na sajmovima i manifestacijama u zemlji i inostranstvu. Statistika pokazuje da je za prvih sedam meseci Sokobanju posetilo 60. 834 ljudi. Naši podaci, zaključno sa 31. julom ukazuju da je ovde bilo blizu 80. 000 turista. Sve ovo skupa doprinelo je da se Sokobanja uvrsti među prvih pet najtraženijih turističkih centara. Smeštena u srcu prirode, bez ijednog zagađivača vazduha, Sokobanja je zaista idealno mesto za odmor. Podatak iz 2016. godine, za koji ne verujem da se nešto bitno promenilo, ukazuje da je incidenca od astme kod dece uzrasta od četiri do 14 godina u Srbiji sedam odsto, a u Sokobanji 0,55 posto, što pokazuje da nijedno dete na 100 deteta u tom uzrastu u Sokobanji ne oboli od astme. Samo to govori kakav je ovdašnji kvalitet vazduha.
Jedan od problema u gotovo svim turističkim centrima je neprijavljivanje gostiju. Kakva je situacija po tom pitanju u Sokobanji?
– Tako je. I u Sokobanji je prisutan problem neprijavljivanja gostiju što je evidentno i u svim drugim turističkim destinacijama u Srbiji. Najavljene su pojedine izmene zakonske regulative i nadam se da će uskoro biti rešen i ovaj problem. Ono što nas raduje je da je sve više kategorisanih smeštajnih jedinica. Boravišna taksa iznosi 70 dinara za starije od 15 godina, za uzrast od 7 do 15 godina je 35 dinara i postoje kategorije koje su skladu sa zakonom oslobođene od plaćanja takse. Ti prihodi se strogo namenski koriste i to za rad turističko informativnih centara, promociju turističke destinacije, finansiranje turističke signalizacije, odnosno za sve ono što omogućava komforniji boravak gostiju i bolju promociju turističke ponude. Jedna od povoljnosti kategorisanih smeštajnih jedinica je da legalno posluju i izbegnu kazne. Sokobanja ostvaruje godišnji promet od preko 120 000 turista i blizu milion noćenja, što dovoljno pokazuje koliki bi se prihod ostvario da nemamo problem neprijavljivanja gostiju i kakva bi bila promocija turističke destinacije. Uključujući i kategorisane i nekategorisane subjekte ima oko 14.500 ležajeva, kategorisanih u privatnom smeštaju blizu osam hiljada, u hotelima i Specijalnoj bolnici Sokobanja 2.500 ležajeva. Cene smeštaja se kreću od 400 dinara po osobi do 50 evra za najam apartmana. Možemo da kažemo da ima smeštaja u svim kategorijama i za svačiji džep. Najviše je kategorisanih u kategoriji sa dve i tri zvezdice i one su i najtraženije.
Šta još nedostaje u Sokobanji?
– Nedostaje uređena infrastruktura, pristupni put posebno iz pravca koridora 10, autoputa Beograd – Niš, u delu od Aleksinca do Bovanskog jezera kao i bolja infrastruktura u Sokobanji. Primetan je nedostatak trotoara i parking mesta. Sa druge strane nedostaju hoteli sa četiri superior i pet zvezdica što je sve veća potražnja turista i nezavršena privatizacija državnih hotela, pre svega mislim na objekte u sastavu hotelsko turističkog preduzeća „Lepterija“, odnosno hotel „Zdravljak“ koji je najveći hotel u Sokobanji i koji ima preko šest hektara zemljišta u neposrednoj blizini objekta, četiri teniska i isto toliko terena za basket, jedan fudbalski teren, dva bazena, kuglanu, streljanu, kapaciteta preko 500 ležajeva itd. U sezoni rade svi hoteli koji se izdaju u zakup. U Sokobanji su boravili i turisti iz Izraela i Japana, Brazila, Velike Britanije, Belgije, Holandije, Španije, Portugalije, najbrojniji su iz Makedonije i Bugarske a ove godine su se ustalile i veće turističke grupe iz Grčke što ranije nije bio slučaj.
Koliko je razvijen seoski turizam?
– Seoski turizam je slabo razvijen. U nekoliko sela postoji par registrovanih domaćinstava koji pružaju ovu uslugu ali infrastruktura nije mnogo razvijena u tim mestima, što je jedan od preduslova za veći razvoj turizma. U većini sela su pretežno staračka domaćinstva koja nemaju kapaciteta da se time bave ozbiljnije. Sa druge strane, primećen je veliki broj porodica koje su se vratile na selo da tamo rade i žive. Ima i porodica koje su iz inostranstva došle i opredelile se za život u Vrmdži. Opština Sokobanja kao i Turistička organizacija im pružaju logistiku u savetodavnom smislu u kom pravcu trebaju da formiraju uslove za bavljenje ovom delatnošću jer postoje i sjajni subvencionisani krediti koje nudi država i nadam se da će se ta situacija u budućnosti popraviti.
Koje su najznačajnije manifestacije u Sokobanji?
– Turistička organizacija u saradnji sa Opštinom Sokobanja kvalitet boravka turista upotpunjuje i organizacijom manifestacija. Jedna od najstarijih je Međunarodni festival „Prva harmonika Srbije“ koja traje punih 56 godina i organizuje se u avgustu. Ove godine su učestvovali i takmičari iz zapadne Evrope, Bugarske, Makedonije, Mađarske i Rumunije. Bilo je 96 finalista i za tri dana manifestacije preko 50. 000 posetilaca pratilo je „Prvu harmoniku Srbije“. Ništa manje vredne su druge manifestacije koje se u Sokobanji organizuju tokom godine: „Sabor svečanosti“, „Sveti Jovan Biljober“, „36. Zlatne ruke“, „Maraton želja“, „Banjsko zabavno leto“ koje traje 100 dana.
Sokobanja,Ljubinko Milenković,direktor TO Sokobanja,timocke rs,oktobar 2018
Uploaded by NEDELJNIK TIMOČKE on 2018-10-15.
“Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane opštine Sokobanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.“
KOMENTARI